Undervisning af elever med særlige forudsætninger, 2. udgave
Undervisning af elever med særlige forudsætninger, 2. reviderede og udvidede udgave

Redigeret af:
Ole Kyed og Kirsten Baltzer

Forfattere:
Ole Robenhagen, Beate Hastrup, Tina Monberg og Erik Pfeiffer, Thorkild Ruby, Søren Güllich, Morten Ernebjerg, Lise Wesnæs, Bente Jensen, Kenny Bech og Arne Berg


Kroghs Forlag 2005

ISBN-10: 87-624-0729-5

Hvordan får jeg fat på bogen?

Kroghs Forlag, som udgav de første bøger om børn med særlige forudsætninger herhjemme, blev opkøbt for en del år siden, og dermed genoptrykkes bogen ikke.
Men det ser ud til, der findes et restlager, som man kan købe fra her: Undervisning af elever med særlige forudsætninger Ellers kan bogen kan lånes på biblioteket. Direkte link: Søg, find og lån fra alle Danmarks biblioteker

Emner:

, , , , ,


Anmeldelse:

Tilbage i starten af årtusindenet var der god momentum ift. at gøre opmærksom på problemstillingerne omkring børn med særlige forudsætninger. Derfor blev bogen bogen om elever med særlige forudsætninger, som oprindeligt udkom i 2002, udvidet med to kapitler. Endvidere følger bogen op på de børn, som første udgave handlede om.

De to nye kapitler i bogen handler om henholdsvis en efterskole, som tilbyder fag på særligt højt niveau samt om det forskningsprojekt om gruppen, som fandt sted i Lyngby-Taarbæk i 2001-2005.

De kapitler, som går igen, står i sin helhed som i først bog, og så er der tilføjet en opdatering i slutningen. Der er egentlig ikke de store tilføjelser – undtagen forældrene til en højt begavet dreng, som i bogens første udgave var meget ”politisk korrekte”, men her i anden udgave giver det danske skolesystem en mindre bredside. De fortæller, hvordan de til sidst kastede håndklædet i ringen, og har sat deres søn på en international skole.

I dag (2021) er bogen nok lidt forældet. Den vil være interessant at læse, hvis man vil sætte sig ind i historikken vedr. børn med særlige forudsætninger. Eller hvis man gerne vil være bedre til at forstå de mange forskellige områder, man kan have særlige forudsætninger indenfor.

Da al indhold fra første udgave går igen i anden udgave, kan man selvfølgelig nøjes med at læse den.

Citat fra bogen:

“Jeg syntes ikke, at læreren havde øje for Trines sproglige talent, og derfor tog jeg i tredje klasse nogle af hendes digte med i den forhåbning, at dette ville føre til, at Trine fik flere udfordringer, og at lærerne ville få en større forståelse for hendes sproglige talent. Det førte dog ikke til synderlige ændringer. “Jeg blev skuffet, da jeg følte, Trines undervisningsmæssige behov blev ignoreret”.” (s. 211)

a